PAULINE SCHEP

24/04/2017 12:30


A BRIEF HISTORY ON PAULINE



Ik wilde Grafisch ontwerpen studeren maar dat was niet mogelijk met mijn vooropleiding. De KABK gaf mij het advies om naar het Grafisch Lyceum in Scheveningen te gaan of de MTS Fotografie, destijds een 3 jarige opleiding die in 1997 de HBO opleiding Fotografie van 4 jaar aan de KABK werd. De keuze voor Fotografie lag voor de hand, dit was al lang een hobby van mij, en is dat nog.

De reden waarom ik graag naar de academie wilde, was omdat 2 vrienden van mij over deze opleiding vertelden en ik gelijk enthousiast was.

Na deze opleiding ben ik met mijn fotografie portfolio en mijn eigen werk aangenomen op de academie, als de tweede kandidaat van de MTS fotografie ooit. De opleiding „Grafische en Typografische vormgeving” was toen der tijd nog een vijf jarige opleiding, waarvan het vijfde jaar een volledig stage jaar.

In het tweede jaar kregen we het vak ruimtelijk ontwerpen van Bruno van Loo. En na een paar weken had ik meteen een soort kinderlijk gevoel van: dit ga ik later worden. De lessen gingen vooral over verpakkingen, vouw constructies van papier en karton. Dus vooral om de vouwkunsten en niet over de bedrukking van de verpakking e d.
Ik ben nog al wiskundig en vond daarom het vak projectie en perspectief tekenen ook heel erg leuk en vouwconstructies ontwerpen kan ik vaak bedenken in mijn hoofd.
Van mijn ouders kreeg ik voor mijn eindexamen het boek: Zeier papier, een boek over vouw technieken. Dat boek is al heel lang mijn handboek. Vooral de pagina’s met de foto’s van gevouwen witte vellen, hoe je paper moet rillen om het op een bepaalde manier goed gevouwen krijgt, waren voor die tijd super modern. Dat zie je nu overal maar voor mij was het in die tijd super fascinerend.

Het was voor mij toen dus ook meteen duidelijk dat ik stage zou gaan lopen bij Bruno in de vijfde jaar. Dus toen ik dat tegen hem zei, dacht hij in eerste instantie dat hij niet echt iets voor me had liggen. Maar uiteindelijk mocht ik hem helpen met een opdracht die hij via de academie had gekregen voor het ontwerp van de expositie „De Maniakken” ter ere van het 300 jarig bestaan van de KABK in het museum van het boek, Museum Meermanno.

Bij Bruno zijn buro, Stadium, heb ik ± 2,5 jaar gewerkt en daarna werd ik, omdat een paar grote klanten weg gingen, ontslagen. Het was ook wel goed om iets anders te gaan doen. Ik heb daarna bij de Bataafsche teken maatschappij in Rotterdam gewerkt. Vijf jaar na mijn afstuderen, belde Bruno mij op. De academie was gestart met 2 i p v 1 eerste jaars groep. De afdeling was opzoek naar een extra docent voor 1 ochtend 2e jaars ruimtelijk ontwerpen. Bruno stelde voor dat ik zou solliciteren. Ik had nooit aan gedacht dat ik ooit les zou gaan geven, daar was ik totaal geen type voor. Maar ik heb gesolliciteerd en ben het toch gaan doen en genoot er enorm van.

Het volgend academiejaar kreeg ik ook een middag groep. In die tijd was parttime werken geen optie bij mijn andere baan. Dus ik heb ontslag genomen en ben op maandag op de academie gaan werken. Ik vond het idee van freelance werken ook een uitdaging en ik had ook een kinderwens. Ik had er natuurlijk niet op gerekend dat ik al een jaar later zwanger zou zijn. Het was een grote wens maar of dat gaat lukken weet je nooit. Dus uiteindelijk viel het allemaal vanzelf in elkaar.

Tijdens mijn freelance werk heb ik van allerlei dingen gedaan. Maar wat ik van te voren niet had verwacht maar wat ik uiteindelijk best veel gedaan heb was de fotografie van de producten begeleiden. Opdrachtgevers die we hadden waren bijvoorbeeld Hero, het supermerk, en Grolsch, Heineken, drank merken en toetjes merken en Van Nelle thee en koffie, etc. Voor dat soort merken maakten we dan verpakkingen inclusief bedrukkingen voor en ook de posters. Dus als dat dan gefotografeerd moest worden in de studio dan wou ik daar onderdeel van uitmaken. En dan wou ik vooral graag de enscenering erbij maken. Dus als we dan thee gingen fotograferen dat er dan een hele sfeer bij gemaakt werd met theekruiden, de verpakking, het glas, etc. Vaak hadden fotografen hier dan wel assistenten voor maar dan wist ik ze te overtuigen dat ik dat zo leuk vond om te doen dat de assistent dan andere taakjes kregen. Maar ik assisteerde alleen bij de sfeer/enscenering. Als ze dan bijvoorbeeld het licht gingen instellen was ik weg. Dat ging tijdens mijn opleiding ook niet heel goed, dus dat vond ik niet interessant.

Uiteindelijk heb ik dat dus 23 jaar zo gedaan, maandag les geven, dinsdag freelance werken en dan de rest van de week samen met mijn kinderen en in het weekend dan ook nog samen met de vader en de kinderen samen. En dat vond ik heerlijk.

Rond 2000 begon ik een beetje met coördineren, toen der tijd vooral vrijwillig omdat ik het niet kon laten. Het gaf zo veel energie en plezier dus dan doe je dat. Toen in 1999 werd de hoofd docent ziek dus ik had een aantal klusjes daarvan over genomen. Uiteindelijk na de vakantie bleek dat die hoofd docent nog wel voor een tijdje ziek bleef. Dus toen werd ik gebeld met de vraag of ik misschien voor hem kon invallen. En het was nou niet dat ik mezelf de beste vond maar ik wist er op dat moment gewoon het meeste vanaf. En natuurlijk had ik er ook al over na gedacht dus ik had wel wat eisen als ik het ging doen. Dus ik wou het natuurlijk niet meer vrijwillig doen maar betaald, en ik had een lijstje met bepaalde collega’s die ik op bepaalde punten wou hebben. Zodat ik hen kon raadplegen zodat zij dat konden doen. Omdat het niet mijn ding was of omdat ik er niet genoeg vanaf wist.

Dus omdat ik toen gelijk heel eerlijk en open ben geweest heb ik het positief ervaren. Heb ik er bijvoorbeeld nooit wakker van gelegen. Want ik zou nooit hoofd docent willen worden. Ik vind het super interessant om inhoudelijk mee te praten maar beleidsdingen en hele stukken schrijven over de afdeling dat is gewoon niet mijn ding. Uiteindelijk mocht ik als coördinator blijven.




PAULINE’S CURRENT ACTIVITIES.



Momenteel is mijn voornamelijke taken op de academy: coördinatie en er voor zorgen dat de studenten de beste tijd hebben op academy die ze maar kunnen hebben. Dus dat studenten hun hart bij mij kunnen luchten en dat ik daarin iets voor jullie kan betekenen. Of dat ik studenten naar iemand kan verwijzen als ik zelf niet kan helpen. Of ik ben iemand waar mensen gewoon even tegen kunnen kletsen, iemand zijn die ze kunnen vertrouwen en die ze niet beoordeeld. Ik merk omdat ik een aardige dosis levenservaring heb, iets was ik heel fijn vind aan ouder worden. Aan de gesprekken die ik heb merk ik ook dat dankzij mijn levenservaring de gesprekken interessanter worden. Ik lees daar ook veel over en het boeit me ook echt. Wat ik er ook leuk aan vind is dat het nooit stopt, ik kan bijvoorbeeld in het midden van de nacht door iemand gebeld worden die me nodig heeft. Of iemand die zijn hart moet luchten. En dan denk ik ook weer meteen aan andere die ik ken, die mij daar weer in kunnen ondersteunen. Die contacteer ik ook altijd wel want ik wil dit natuurlijk heel lang kunnen volhouden en als ik niet voor mezelf zorg dan kan ik dat niet. Ik heb dan bijvoorbeeld ook heel veel ondersteuning aan Rob of aan Roosje en Niels of aan andere collega’s. Ligt er natuurlijk helemaal aan waar over het gaat.

Sommige dingen die ik mee maak als vertrouwenspersoon kunnen heel heftig zijn. Maar dat is heust niet alles en ik vind het ook oprecht heel leuk om met de roosters te puzzelen. Daarin is mijn levenservaring ook een belangrijk deel van. Roosje en Niels heb ik natuurlijk ook zien komen, voordat zij hier als hoofddocenten begonnen zat ik hier al wat jaren. Voor mij zijn jaren ook academy jaren. Dus het jaar begint niet in januari maar in september. Ik weet ook gewoon niet beter. Ieder jaar reflecteer ik ook op afgelopen en komend jaar. Dus waar haalde ik plezier uit, wat kan ik veranderen en waar zitten nieuwe uitdagingen. Dat probeer ik ieder jaar de toen en vind ik ook erg belangrijk, dat er uitdaging in blijf zitten. Anders dan dut ik in.

Niels en Roosje zeggen ook altijd dat ze het heel fijn vinden dat ik altijd blijf mee denken met de tijd en dat ik flexibel blijf. Ik bijvoorbeeld ook een aantal coding lessen mee gevolgd omdat ik dat belangrijk vond. Niet omdat dat moest, maar ik wou het graag doen zodat ik wist waar de studenten zich mee bezig houden. Ik weet natuurlijk van alles over Grafisch of over Beeldend maar ik wist niet wat Coding was. Dus ik heb ongeveer tien lessen mee gedaan en ik merkte dat het meteen een soort band schepte met studenten. Dat ik vragen kreeg of ik nog huiswerk had of dat ze me dan hielpen zodat ik dan weer kon opscheppen bij andere collega’s. Maar het werd vooral door veel studenten heel erg gewaardeerd, dat ik interesse toonde in het gene waar jullie les in krijgen.

En buiten de academy begon ik steeds minder freelance te werken. Ik heb wel een tijdje gedacht dat ik misschien nog wel bij een bureau wou gaan werken. Maar dan meer in de zin van een bureau te runnen omdat de industrie verandert was en er zo veel jonge honden rond lopen. Nee dat ik me oud voel maar meer omdat ik er niet perse meer tussen zat. Maar een bureau runnen is weer een vaste baan en dat zag ik toch ook niet zo zitten. Ik zocht juist meer iets wat meer los was.

En ik heb nu een vriendin die beeldend kunstenares is. Ze doet projecten in het buitenland en gaat ieder jaar twee of drie maanden naar het buitenland. Ik heb een keer meegemaakt dat het dat ze dan naar Antwerpen ging voor drie maanden en dan ging ik regelmatig op en neer om haar te bezoeken. Ze is bijvoorbeeld ook naar Rome geweest voor een aantal maanden. Dan ging ik de eerste week mee haar weg brengen en dan sliep ik daar een weekje in Rome. Maar als zij daar aan het werk is ben ik daar niet voor vakantie dus ik zat daar met jeukende handen om weer wat te gaan doen. Dus toen bedacht ik me ik ga daar weer beginnen. Dus als zij dan ’s ochtends ging werken dan ging ik ook zitten met verpakkingen in mijn hoofd. Maar ook met ringen zat ik toen heel erg in mijn hoofd. Dus toen ben ik begonnen met ringen ontwerpen. Mijn aller eerste ontwerp was een ring met een verpakking op. Die kan je ook op mijn website terug vinden. Dat was dan ook meteen echt mijn aller eerste ontwerp want er zitten geen enkele andere schetsen tussen. Dit was meteen mijn idee.

Daar heb ik toen besloten om mee verder te gaan. 3D printen was toen ook net een beetje opgekomen dus de tweede keer dat ik haar ging bezoeken had ik de 3D modellen bij me. Van die ene ring en nog een paar anderen en de keer daarna nog verdere modellen. Zo had ik dus een stok achter de deur om daar mee verder te gaan. Inmiddels heb ik een sieraden lijn met letters. Ik heb nu bijvoorbeeld een heel alfabet en een van mijn laatste modellen is een vouw constructie uit een stuk, dus niks weg gooien. Iets wat direct uit mijn eigen vak komt.

Ik gebruik ook vaak papier om te ontwerpen. Dan pak ik het goedkoopste papier waar ik heel veel van heb, bijvoorbeeld goedkoop kopieer papier. Zo heb ik ruimte om zo veel mogelijk van mijn ideeën te vouwen en te scheuren of te schrijven of tekenen. Als ik dat doe met iets wat een beetje waarde heeft dan remt me dat heel erg. Als dat ook nog iemand me op de vingers kijkt dan kom ik er helemaal niet meer uit. Alleen de laatste tijd komt er niet zo heel veel. De nieuwste modellen staan nog niet online, ze liggen alleen in de gallery. Maar goed ik word er wel heel gelukkig van.




PAULINE EN DE ACADEMY



Toen ik op de academy aangenomen werd, zakte de school al meteen een beetje in zijn waarden. En toen ik mijn diploma had schikte ik de andere die dat diploma hadden ook meteen minder waard. Toen had ik gewoon heel erg zoiets van, als ik zelf ben toegelaten dan wat stelt het eigenlijk voor. Het heeft mij ook jaren geduurd voordat ik zag wat het me toch eigenlijk allemaal gebracht heeft. Ik ben niet zo van het klagen hoor maar ik kwam bijvoorbeeld een oud klasgenootje van mij tegen na 15 jaar. En zij zei toen iets in de trant van wat jammer dat we nooit filosofie hebben gehad. Waarop ik dacht je hebt 15 jaar, dus eigenlijk drie keer zo lang, de tijd gehad om ergens filosofie te studeren.

De academy was vroeger ook heel anders dan het nu tegenwoordig is. Er werd bijvoorbeeld helemaal geen aandacht besteed aan maatschappelijk relevante onderwerpen. In de tweede moesten we bijvoorbeeld een logo ontwerpen voor de slager. Dan tekende je bijvoorbeeld een logo voor op de gevel en als dat een beetje een leuk getekende worst was, dan was dat al goed. Conceptuele dingen was gewoon niet zo veel aandacht voor. Een slager was dan ook gewoon een slager en niet een lokale slager. En als we iets deden voor een supermarkt, dan was dat gewoon voor de supermarkt. Dat biologische verantwoord bestond toen alleen op hele kleine schaal dus daar ging het ook niet over. Zoals ik zei hadden we geen filosofie, maar een klein beetje kunstgeschiedenis en geschiedenis van grafisch ontwerpen maar dan allemaal maar voor een jaartje.

Maar toen ik op de academy zat had ik niet genoeg attitude of stevigheid om bij bijvoorbeeld letters te zeggen: nu wil ik ook serieus genomen worden. Zodat ik zelf verder kom. In plaatst daarvan zei ik in de derde tegen mijn letter docent (de beroemde) Gerrit Noordzij: “Nou Gerrit mijn letters liggen daarachter wel maar als je je dag niet wil bederven zou ik niet gaan kijken.” Ik was nou eenmaal niet een van de betere bij letters. Omdat ik nou eenmaal van mezelf een beetje bibber en ik ben ook nog eens links handig. En als je dan niet bij de betere hoorde dan kreeg je gewoon vaak wat minder aandacht.

Misschien ligt mijn hart daarom ook zo bij de studenten. Het gaat niet over of de docent iets goed vind ja of nee. Jij komt hier iets met de docent bespreken. Jij wilt iets, jij bent thuis aan het studeren geweest en nou vind je het fijn om het aan iemand te laten zien en om het te bespreken. Dat kan met iedereen zijn, klasgenoten of met docenten. En als jij het als bespreek moment voor de docent neer legt en zo die attitude al hebt. Zal de docent heel anders reageren dan als je gaat vragen om goedkeuring. Je doet deze opleiding voor jezelf. Als je dan straks terug kijkt dan zie je ook hoeveel je geleerd hebt. Alleen al in bijvoorbeeld in de tijd dat je hier binnen liep tot het moment dat je door gaat naar jaar twee. En soms is het goed om even terug te kijken en jezelf een complimentje tje geven over wat je allemaal al geleerd hebt. In plaatst dat je denkt bij alles nou ja het is niet super maar het is af. En om die juiste attitude te creëren moet je dit wel inzien om te kunnen veranderen. Want nu kan je al spelende met docenten leren hoe je hier mee om moet gaan. Straks als je opdrachtgevers gaat krijgen moet je daar ook op een bepaalde manier mee omgaan. En dat kan je hier al uittesten.

Dit probeer ik studenten ook altijd te leren als ze naar mij toekomen met klanten. En natuurlijk hoor ik graag kritiek. Roosje en Niels ook, daar kunnen we wat mee. Maar ik zal me ook geen blad voor de mond nemen. Misschien is wat ik zeg niet allemaal waar maar het zet de studenten misschien wel aan het denken. En hier op KABK zijn we er ook voor elkaar.

Ik kan me ook geen eind examen heugen dat er niet een merendeel van de de studenten zoiets had van shit het is toch een soort groot afscheid. En afstuderen is natuurlijk wel heftig maar ieder jaar maak je stappen. Je gaat van jaar een naar jaar twee, jaar twee naar jaar drie, en aan het einde ga je van jaar vier naar buiten. Maar iedere student heeft in het eerste jaar gezeten en 90% van de vierdejaars zegt ook, dat eerste jaar is zo belangrijk voor me geweest. In het eerste jaar krijg je meer lef, je hebt geleerd dat je nog conceptueler moet gaan vormgeven. En sommige studenten leren dat ze goed zijn in concepten bedenken maar dit goed vertalen lukt niet altijd. Of andersom dat je goed bent in de uitwerking maar je concepten kunnen nog wel wat meer werk gebruiken. Of je werkt altijd alles op dezelfde manier uit dus je moet nu eens wat nieuws gaan proberen. Of dit zijn dingen waarbij je op je bek kan gaan. En na het eerste jaar weet jij dat van jezelf en ook de docenten kennen je dan beter waardoor je in de toekomst weer beter begeleid kan worden. Alle vier de jaren zijn belangrijk en ondersteunen elkaar.